.Continuity..Adelaide - Sydney.

Adelaide : 6am..Sudah bersiap sedia..
                6.30am : teksi tiba..menuju ke airport..

Beratur..sementara menunggu flight pada jam 8am..aku merayau dlm airport..x luas mana..sekadar bersiar2.. terjumpa kedai kacamata..2 model kacamata yg sememangnya telah diidamkan sebelum ini..OAKLEY FROGSKIN dan HALBROOK MOTOGP edition (Nicky Hayden / Ducati) total kedua2nya melebihi RM1K..aahh..peduli..di Malaysia lagi mahal..dgn tax pelbagai..huh!!

Perjalanan di dalam flight tidak seberapa lancar, hujan lebat diudara..aku duduk bersebelahan 2 nenek yang rancak berbual..so yep..gua x amik port..tiba di Sydney..hurmmm..mana hala la pulak nie..lepak dlu..pekena rokok..cuaca dingin..kesejukan..ambil train menuju ke ibukota Sydney..

Sekali lg xtahu nak kemana..xde planning...lepak..pekena coffee dlu, laptop dihidupkan, broadband digunakan..mencar port bag packer yg paling murah..lokasi ditemui..angkat bag..mencari bus..ahhh..payahnye..xde bus ke sana..gua pun da penat atau malas menunggu..taxi!!




Didalam taxi berbual dengan pemandu dari middle east..sudah menetap dan menjadi rakyat tempatan..senang jer nak tahu lokasi nie..ade signboard COKE dari dlu smpai skrang x ditukar..aiseh..mane la gua tahu..1st time jejak kot..yelah...turun dari taxi..angkut bag..perhatikan sekeliling..



Aiseh..RED LIGHT area..kawasan pelacuran..hurmm..taxi da blah..xpelah..gua kayuh pelan2..mcari bag packer hostel yg kosong..tiada..jalan lagi..jumpa..berapa? AUD23..paling murah setakat ini..alright! proceed!! lepak dlu dlm 3 hari..mane tau kot2 lepas nie gua jumpa tempat yg lagi ok..

Kunci bilik diberi..naik tangga ke tingkat 3..pintu bilik dibuka..dorm dengan 8 katil (4 katil double decker)
apedehal..mcari katil kosong..ok..jumpa..ade seorang gadis di sebelah katil gua..berbual sebentar. Mag namanya, asal Taiwan..travel alone..tapi ade kawan2 di sekitar sini..ok..Mag menghulurkan map..ok..gua pun nak keluar jap..ambil angin..thanks Mag for the map..chioow..



Naik train menuju ke town..tukar kepada bus..menuju ke Syney Opera Harbor..lepak sensorang..pekena kopi..layan view..mesej Enc Norman..ex-pensyarah gua masa study, ketika ini belia berada di sana menyambung PhD..okies..ptg sket baru dia free..okey..gua pun merayau dlu..hujan2 pun apedehal.. Berbual dgn couple dari Argentina..lepak kjup..mereka mencari pekerjaan fruit picker..gua suggest mane yg ble..



sementara menunggu Enc. Norman.. gua lepak dengan kaki pancing dlu kat bawah jambatan Sydney Harbor..




Menaiki bus menuju ke town..berjalan..berjumpa dgn Enc Norman di hadapan panggung wayang..Dari jauh beliau ketawa.."Apa you buat kat sini Mat Rock?? Macam x percaya je nampak you kat sini!! You nie btol2 gila laa!!" Gua tersenyum.."Saya tersesat sampai ke Sydney" Ketawa.. Jom lepak minum coffee dlu..

Panjang perbualan kami berdua, baju seluar gua yang tadi basah dalam hujan sampai kering laa senang citer..hahaha..dari kedai coffee berpindah ke kedai makan masakan melayu..pergh!! masak lemak cili padi!! Alhamdulillah..beliau belanja..hehehe.."Next time saya bawa kamu ke rumah saya, saya masak, tapi xdela sedap macam di restoran, saya nie x pandai masak!" kata beliau.."No prob Enc Norman..saya paham, orang dah jemput pun kira okay..saya dah la tersesat sampai ke sini nie" gua menyambung..

Bersalaman, beliau berjalan menuju ke rumah sewanya, gua berjalan menuju ke station train..kembali ke hostel di KING CROSS..

Mandi..segar..gua katil bawah, katil atas ade awek Perancis..sekadar bertegur sapa..lepak roof..merokok.. merokok di dalam bangunan adalah dilarang sama sekali..ade geng2 Germany..gua layankan aje..mereka mabuk buat party..3 lelaki 2 gadis..gua hanya melepak..merokok..bila keadaan semakin mengarut..jirus air paip, buka baju etc..ahh...diaorg nie layan 2 gadis nie mcm ape jer...yg 2 gadis nie pun satu..mabuk sangat la gamaknye.ahhh..malaslah gua nak layan, gua penat lagi nie..lepak kitchen..masak maggie..tgok tv..

Malam..berbual dgn Mag, bagus dia nie..x sombong..rajin berbual...gua da ngantuk..tapi di bawah keadaannya sangat bising..para pelacur da start masuk opis..Pub, Disco, Striptease, Tiger show..sumenye ade....bingit...




Dunia nie sangat luas.
Pergilah mengembara.
Tetapi..jangan lupa asal usulmu.
Kau akan teguh berprinsip.
Bukan sesat tak tentu hala. 


2 Responses to ".Continuity..Adelaide - Sydney."

  1. seronok baca boss, planning memang untuk sambung study sana ke atau cari kerja ?

    ReplyDelete
  2. Salam. Bro ada kat Oz lagi ke? Saya InsyaAllah akan fly ke Perth pada 22@23/2/2014 ni. Cadangnya nak fruitpickers kat sana. Bro ada contact2 tak kat Perth? Pm saya asap ye bro....william_danielle@yahoo.com

    ReplyDelete