Hari-Hari Berikutnya


Oleh kerana gaji berdasarkan upah bakul, jadi kami kurang prihatin terhadap kualiti cili..belasah je sume..
So bos da marah..hahaha..Petang hari kedua bekerja, gaji kami dikira berdasarkan jam..satu jam bersamaan AUD12..okay sikit..so xpayah dah la nak lelaju tangan memetik buah..hehehe..

                                                   
                                                  Terung Pinocchio..suka suki je gua bagi nama..

Tak banyak yang berlaku pada hari bekerja..setiap hari  bekerja, kadang2 cuti..aku nak basuh baju seluar kasut stokin sume..kjup je dah kering..basuh pagi - jemur - tengahari dah kering..tak nak panas plak cuaca!! haha..kadang-kadang..bekerja separuh hari..

Sebab sebelah petangnya kami membantu Mr Adnan berkebun..membetulkan tiang-tiang anggur yang patah atau roboh..angin yang datang menderu laju..kawasan terbuka..so kadang-kadang Mr Adnan bagitau angin yang datang boleh mencapai kelajuan 200KMJ..amacam?? Patutla malam2 gua tido caravan bergoyang sakan..jangan terbalik atau dipukul ribut sudah..nanti tau2 bangun tido da kat dunia lain macam cite Wizard of Ozz tue..hehe..nak pulang kene "follow the yellow road" bak kata Dorothy Gale..

view on the way menapak pulang, caravan di bawah pokok besar (tengah)


Bila stok beras, roti, telur habis..kami ajak bos keluar ke pekan Renmark..masa nie la nak cuci mata kjup..hari2 mengadap muka Apis, pokok cili, terung, anggur, epal..naik muak aku..hahaha..

Port membeli barang2 tak lain tak bukan..satu je..pasaraya WallMart..lebih kurang macam Giant la..sume ade..untuk menjimatkan duit, aku terpaksa beli rokok balut..(Tembakau, Kertas, Filter, mesin balut) bende alah nie saja dah kos AUD56..erm..dlm RM150 ++ ..nasib baik la gaji dalam AUD, klu dalam RM? mau aku patah2kan ranting pokok anggur tue hisap rokok kayu..

                                                       
                                                                Anggur yang ranum.
                                               

                                   
                                                                       Anggur yang rosak

ape nak buat..terpaksa buang..(yang dah rosak)


So yep..aku belajar macamana nak pilih buah/sayur yang berkualiti, packing, hantar ke gudang cool room yang besar bagak..then aku belajar tentang anggur, PH gula dan air yang sesuai untuk dipetik dan dihantar ke kilang..erm..setiap 2 tahun, para pengusaha anggur nie akan memperbaharui lesen..sebab kilang hanya akan terima anggur yang berkualiti dari segi PH air, gula, jenis bahan peracun yang digunakan serta baja..bukan mudah beb!! ade ketika tue, pohon anggur nie diserang bakteria..kami terpaksa buang anggur2 nie semua dari pokok..bertebaran atas tanah..kerugian? aku da lupa..x silap gua dalam AUD50k above..banyak tue!!!


                            

                           
                            Masjid milik komuniti Turkey, tempat kami Solat Jumaat sepanjang berada di sini.
                            (dahulunya adalah bekas gereja)


                                                            
                                                                         Peti Ais Mini (Vegetarian)

Bosan2 lepak caravan, aku amik plastik dan ke kebun Mr Adnan, petik Epal (Hijau Merah) segar dari pokok dan buah ape ntah lagi satu aku da lupa..bawa balik umah (caravan), Mr Adnan membeli peti ais kecil dari futsal punye court..lupa plak..Mr Adnan nie coach bola..so..bila bab bola keluar, aku biarkan dia berbual dengan Apis..aku hapah xtau..

Pohon Epal

Buah Peach

Epal yang bertaburan terbiar..mesti korang geram kan??

Mr Adnan ade seorang adik lelaki, Maulud namanya, seorang duda, tinggal keseorangan dirumah..kadang2 lepak umah dia, tolong kemas stor, bengkel etc..kerja? dia x bekerja..x sihat..ladang anggur kepunyaannya dah dijual..tiap2 2 minggu, gov OZ akan masukkan duit dalam akaun beliau dalam AUD700..sebab?? tak kira kerja apa, gov ke, tukang sapu sampah ke, semua orang membayar tax, bila umur dah bersara, gov akan pulangkan semula duit tue setiap 2 minggu sampai la individu tersebut meninggal dunia..dan gua sangat respect sistem ini!!! pernah satu ketika, Maulud diserang sakit jantung..untuk ke hospital besar Adelaide sangat jauh, jadi kapal terbang digunakan dari Renmark..gua tanya "how much they charge you?" jawab Maulud "what the @#$% they gonna charge me for that? I already pay taxs! Everyone also got the same things" hurrm..kataku.."In Malaysia, it's different..unless you're royal blood, rich enough, VVIP etc then you got that kind of service, if nope..far or closed that hospital, they gonna put you in ambulance"

                                                       
                                                                       cowboy malaya

Ape yang bagus tentang aku dan Apis? kami berdua sangat rapat dengan Maulud, membuat Maulud gembira dan ketawa..kata Mr Adnan "I haven't see him become like this such a long time ago, after he got divorced, thank you" aku hanya tersenyum..So bila ade masa terluang..aku dan Apis pergi memancing di sungai Murray dengan Maulud..sape pemenang?? gua laa..rekod 1st day 11 ekor, Apis dapat la dalam beberapa ekor..Maulud? hampeh!!  2nd trip gua hentam 15 ekor..tanpa kalah..haha..skill memancing ikan darat nie sume dalam poket laaa!!

anak itik tokwi..


sekali dapat stokin daa...sadis!


Maulud

                                                   ikan yang terakhir untuk first day mengail..


Menikmati panorama senja Murray River


Hasil yang bakal dimasak..


Sungai Murray nie dekat dengan taman..kdg2 ade orang bercengkrarama..dan ade yang membuat majlis perkahwinan dalam taman..sikit punye simple je majlis..xde nak kecoh2 membazir mcm kat Malaysia..dah mengikut artis2 barat..naik menyampah plak gua!!

Ada masanya gua ke jabatan pendaftaran nombor kenderaan, Mr Adnan tukar nombor plate kereta..murah je..dalam AUD250..ikut suka kau lah nak taruk no ape..ade yang letak MICHAEL, MARRY, MAYHEM, kalau kau nak taruk nama AHMAD ALBAB pun boleh..bayar jer..xde mahal2 sampai beratus ribu ringgit..

Oppss..lupa, gua dah pakai broadband masuk ke minggu kedua bekerja..senang nak update tenet..ye la..duduk dalam kebun anggur..mana la gua nak cari WiFi..minum pun air hujan bro..paham2 jela..

Christina dan Nina x bekerja di Berry, tiada kerja kosong di situ..mereka tinggal di guesthouse dan bekerja di ladang Renmark juga..so yep..tiap2 malam itulah geng aku berbual dalam alam maya..lama2 kami berdua menjadi sangat rapat..
(selepas aku balik ke Malaysia dalam 2 minggu, dia datang melawat aku di KL, 5 hari sebelum bertolak pulang ke Germany)


Christina und Nina

Aku bekerja hingga 2 March 2012..then dapat gaji, aku start travel sensorang..pada mulanya duit gaji tue aku nak bawa balik ke Malaysia..tapi yelah..permit disini hanya boleh stay 3 bulan je, dan kepala otak aku masih berfikir macamana untuk aku dapatkan permit bekerja supaya aku dapat tinggal lebih lama disini.
(Sumpah klu ble aku xtak balik lagi, matlamat aku belum tercapai)

Apis? gaji dia lambat sikit, lagi satu dia pun plan nak travel sensorang..(nakal budak nie) keh keh keh..

Ikan Salmon dibeli di pasar Berry, (penjual orang Greece..sangat baik & kelakar)


Beef..

Ikap kap goreng tepung. 


Aku da lupa da nama masakan nie, masakan Turkey.
(sape kata gua xtau memasak??)
                                               

                          Gua? tiket bas dah dalam tangan..pack your stuff!!!  Let's Rock n Roll !!!

1 Response to "Hari-Hari Berikutnya"