Day : 8. 22 Jan 2012. Sunday

Bangun 5.30am. Bersiap, rakan2 lain masih tidur. bag dikemas. Bersalaman dengan Dean. Keluar rumah..
menunggu tram untuk ke town. hurm..sekitar 6am..jalan masih lengang. Walaupun masih pukul 6 pagi, langit sudah mulai cerah kerana waktu siang lebih panjang pada musim summer, gelap sekitar hampir 8pm.


                        
                                                Menunggu tram untuk ke town.

Sampai saja di Station Flinders, kami mencari air minuman panas semestinya bagi menyegarkan badan. Sambil itu aku membeli beberapa potong kek pisang sebagai bekalan.

                      
                             view di dalam station..menunggu train. 

                         
                            oleh kerana train masih belum tiba, aku keluar menyalakan rokok.

Tidak lama kemudian train tiba, kami mengambil tempat duduk masing-masing mengikut nombor, perjalanan mengambil masa selama 2 jam, akhirnya kami tiba di pekan Bendigo. Di sini, kami terpaksa turun dan menaiki bas untuk ke Adelaide. Perjalanan ini sangatlah lama tempohnya iaitu 10 jam. Keras punggung bro!!
Tidur..bangun..tidur..bangun..masih belum tiba..jadi aku hanya memerhatikan pemandangan luar..


                                      Berangan menjadi Cowboy.. Peng!! Peng!!



Bas berhenti di stesyen minyak, di sini tiada kawasan RnR macam di Malaysia. Perkara pertama adalah..mencari toilet!! kemudian menyalakan rokok. Berhenti sekejap sekitar 20 minit sahaja. Kemudian meneruskan perjalanan.


                                         
                                                                      Murray River

                                         
                                                              Indahnya alam ciptaan Ilahi

Tidak lama kemudian, tiba-tiba, pemandu mengarahkan semua penumpang menghabiskan buah-buahan yang terdapat di dalam bas, jika tidak habis, sila buangkannya di tong sampah di luar (bas berhenti di kawasan perumahan, terdapat tong sampah) aku kehairanan..apesal bas nie, nak makan dalam bas pun xbleh..tanpa byk tanya, aku hanya menuruti, beberapa biji epal dibuang. Kemudian perjalanan diteruskan..hurmmm
(Setelah beberapa minggu, di sini, baru aku tahu, untuk memasuki negeri South Australia, sebarang buah-buahan sama sekali dibawa masuk, kerana negeri ini adalah negeri yang sumber utamanya mengeksport sayuran dan buah-buahan, bagi mengelakkan virus, bakteria atau menjaga harga pasaran) Sistem yang produktif!!

Sekali lagi bas berhenti, untuk kali yang terakhir sebelum tiba ke destinasi, mencari toilet, menyalakan rokok..aku lihat ade sepasang kekasih sedang berehat dekat denganku, lelaki itu sedang menggulungkan rokok, tiba-tiba pemandu bas menjerit dari bas, tinggal lagi 5 minit kemudian bertolak. Lelaki itu menggelabah cuba menggulungkan rokok dengan cepat, aku menghampiri, menghulurkan rokok Marlboro, "This much easier, please have one" tersenyum..dia mencapai dan mengucapkan terima kasih. "No biggie mate!" kataku..berjalan menuju ke dalam bas. (oleh kerana perjalanan yang terlalu lama, kadang2 aku leka memerhatikan penumpang2 lain di dalam bas, ada yang tidur, ada yang mendengar lagu, dan ada yang bercumbuan, termasuklah pasangan kekasih tadi)

Perjalanan diteruskan, wanita kepada lelaki tadi menghampiriku, memberikan sebatang rokok yang sudah siap digulung, aku kehairanan..wanita itu menunjuk kepada kekasihnya "Please, take it! and than you so much" ahh..patutla..dia tidak mahu terhutang budi, atau maybe..sebagai tanda terima kasih. Aku mengambil rokok tersebut dan mengangkat (menunjukkan kepada lelaki tadi) Thanks man!..senyum..dia membalas senyuman. (Seyuman adalah satu bahasa yang difahami seluruh manusia walaupun berlainan bangsa, Senyum itu sedekah, senyum itu membahagiakan)

                           

                                                  
                                                          Mula memasuki highway

Tiba di Adelaide, hari sudah mulai gelap, aku bertanya di kaunter bas yang sudah mulai lengang, bagaimana untuk ke Renmark? jawab wanita di kaunter..bas terakhir sudah berlepas, bas seterusnya adalah pada
keesokan hari sekitar jam 11.30am. Nampak gayanya..kami terpaksa bermalam di sini. Bag dipikul..berjalan mencari bag packer house, penuh...berjalan lagi..tidak beroperasi..teruskan berjalan..ada, kami bermalam di Shakespeare Guesthouse, kos AUD27 semalam bagi satu kepala (Dorm). ahh..lega, bag diletakkan..mandi..
sungguh lega..Aku memerhatikan, guesthouse ini sangat ramai penghuniya, dari pelusuk dunia.

Kelaparan..kami berjalan di sekitar pekan Adelaide, ahh..banyaknya restoran China, (little China Town) dan ramai orang Asia di sini, majoritinya adalah berbangsa Cina. Penat berjalan, tidak bertemu dengan restoran halal, ada terjumpa tetapi telah tamat beroperasi (hari sudah larut malam). Ahh..terjumpa restoran masakan India, walaupun tiada logo halal, tapi yang pasti tidak serve pork. Kami duduk di kerusi luar, mengambil angin malam..tambahan pula senang untuk aku merokok. Datang seorang pelayan wanita, berbual sebentar..berasal dari Kanada, study di New Zealand, travel dan cuti semester di Australia. Alright...Aku order nasi dan curry ikan, Apis order roti. 

                            

                                                  

Sekarang, jom balik tido..perut pun da kenyang, badan pun da penat seharian..
Misi hari esok..Renmark!

                         

0 Response to "Day : 8. 22 Jan 2012. Sunday"

Post a Comment