Renmark - Adelaide (South Australia)

Pada tengahari itu, Mr Adnan dan Apis menghantar aku ke hentian bas. Aku melihat sekitar Murray River, pekan kecil Renmark..hurm...sedih..perasaan berbaur, handphone dikeluarkan dari poket..mengambil beberapa keping foto..aku akan ingati pekan ini.

Pekan Renmark yang Damai

Bas tiba, aku dan Apis bersalaman, aku memandang Mr Adnan. Wajah beliau dalam kesedihan..begitu juga aku..kami bersalaman. Kirim salam pada parents aku di kg halaman kata beliau lagi..Baiklah.. Bag diangkat..bas dinaiki..mula bergerak perlahan..aku masih lagi memandang ke luar tingkap..pohon2 anggur, epal, oren dikiri kanan jalan.. Selamat tinggal Renmark.. hurmmm....

                                 
                                                       Mula memasuki pekan Adelaide

Sekitar 5 petang, tiba di Adelaide, aku memikul bag, tiada teman untuk berbual bicara..berjalan menuju ke Shakespeare Guesthouse, ada bilik kosong..aku tinggal di dorm bersama 8 orang bag packers lain.. Mandi menyegarkan badan..duduk di balkoni.. Ada seorang gadis dari Jepun duduk menghisap rokok keseorangan..aku mendekati..berbual seketika..Midori namanya, berumur 30 tahun..sudah berkelana di Oz selama hampir setahun, gemar travel berseorangan, juruteknik komputer, tempat yang selalu dilawati - India..beliau gemar yoga..entahlah, mungkin beliau merasakan ketenangan disitu, aku sekadar mengandaikan..

                                                               
                                                                           view dari balcony
                                                            

Malam menjelang, perut mula lapar, aku keluar ke pekan Adelaide, berjalan mencari restoran halal..ahhh..
kebanyakannya sudah tutup..hurrm..aku mengambil keputusan untuk ke pasaraya, membeli sudu, garpu, mangkuk kecil, maggie, roti dan biskut, sebagai bekalan selama 3 hari di sini, Tiket flight ke Sydney sudah dibeli.


                             
                                                    

Pulang ke guesthouse, aku hanya masak air dan tuangkan ke dalam mangkuk yang baru dibeli bersama maggie. Sebagai seorang muslim, aku harus berhati2 untuk berkongsi peralatan di dapur. Sambil menonton TV bersama para penyewa lain, ada sepasang mata memerhati..seorang wanita yang wajahnya seakan orang melayu, dia merapati..memperkenalkan nama Shanie. Gadis ini berasal dari wilayah Indonesia - Ambon. Sudah hampir 2 tahun di OZ, travel dan bekerja..ahh..patutla dia dapat bertutur English dgn baik..Aku bertanya bagaimana keadaan di Ambon sekarang? Beliau pantas menjawab, masih seperti dahulu, pembunuhan peperangan antara Muslim & Kristian masih berlangsung..dan beliau menyalahkan Muslim dalam perkara ini. Maggie yang dimakan kini dirasakan tidak lagi sedap..Aku menyedut nafas dalam2..kemudian cuba menerangkan situasi keadaan. Apa itu Muslim, Pecahan2 Muslim - Syiah & Sunnah, 4 Mazhab..Kemudian isu Muslim Terrorist pula dipersoalkan olehnya, Al Qaeda, Osama.. baiklah..sudah semakin serius..beliau benar2 membenci Muslim.

Aku menerangkan segala apa yang ditonjolkan di dalam tv adalah propaganda semata, tiada Al Qaeda, tiada Osama, ia hanyalah retorik US / Zionist untuk memburukkan Muslim..aku dapat merasakan ada mata-mata lain di kitchen dan bilik TV memerhatikan aku, maksud aku..penyewa lain..pedulikan!! aku teruskan juga penerangan..CNN tell us Osama get killed in Pakistan, but where's his body? who's Osama? Why Afghanistan? Why Iraq? What about Palestine? Where's PBB? If i got a Muslim friend, and he wanna kill you just because you're Christian without you do any harm..i will protect you and probably i'm gonna kill him! Dia senyap..air mata mula mengalir..ahhh, sudahh..hurm..aku merasa seba salah kerana terlampau tegas..Sorry, i wanna go out to balcony for a while, to smoke..aku tinggalkan beliau bersendirian..

Di Balkoni, aku melepak bersama Tom, berasal dari Perancis, juga bekerja di Renmark sebagai pemetik buah, lusa beliau akan pulang ke Perancis setelah 2 tahun di sini. Tom pandai bermain gitar..ingin menjual gitarnya pada aku AUD40..maaf kataku, baranganku sudah terlampau banyak untuk dipikul berseorangan..

                                    
                                                      Tom dan gitar kapok beliau

Malam itu aku duduk di balkoni, bernyanyi dan bermain gitar bersama Tom..lagu kesukaanku - Mr Tomborine Man oleh Bob Dylan..kemudian diikuti lagu oleh Johnny Cash - Folsom Prison Blues..Ahh..
Tom sememangnya berbakat..aku lupakan seketika tentang ketegangan yang berlaku di kitchen tadi.

Datang para penyewa lain duduk di balkoni, mengeluarkan weed, mereka mempelawa, maaf..i hate my head getting spinning kataku..mereka duduk bersama Tom, aku beralih ke meja sebelah..duduk berseorangan, membalut rokok kertas..Datang seorang gadis..duduk bersama denganku..Mai namanya, wajahnya seakan Korean tetapi berkerakyatan Jepun..ahh..sememangnya Korean, cuma neneknya telah berpindah ke Jepun sewaktu peperangan, "Can you speak korean?" tanyaku.."Just a little bit, now i'm still learning" jawabnya..
aku memperkenalkan nama "Amy, from Malaysia" dia ketawa.."Girl name!" yepp..easy to remember jawabku..Aku bertanya nama sebenar beliau.."Mai bla bla bla" sangat panjang, so just call me Mai" baiklah..
"from now on, i call you Mai long name" aku berseloroh..kami berdua ketawa..

1 Response to "Renmark - Adelaide (South Australia)"

  1. Salam amy..kalau ada job ladang kat adelaide..minta tolong..cheb 0142621003

    ReplyDelete