Day 10. Jan 24. 2012 : Mari Memetik Sayur.

Waktu summer, matahari menyinari awal pagi sekitar 5.30am, Jadi kami bangun pagi pada 5am, mandi, breakfast roti, sayur, dan buah-buahan. Air minuman? Air hujan tanpa dimasak..percaya atau tidak?  Air hujan disini bersih dan pada aku, tidak setoksid seperti di Malaysia, dimana kita dipenuhi dengan kilang2 yang mengeluarkan kepulan asap setiap hari. Di sini? Selama 10 hari di sini, aku belum menjumpai kilang seperti itu lagi.

                                                                                                                                                                                                  
Matahari pagi mula menyinari..

Berjalan kaki menuju ke rumah Malkit, melihat anggur-anggur bergantungan dikiri kanan lorong..aishhh.. Mulut mula terliur..petik setangkai kecil..makan sambil berjalan kaki..ahhhh!! FRESH!!!

Hampir tiba di rumah Malkit, ada 2 ekor anjing sibuk menyalak mengelilingi kami berdua..aduuss, ko jangan gigit..kang makan tapak kasut nie jap lagi..Malkit keluar, menghalau anjing2 kepunyaannya. Bakul2 polystren diberikan..menunjukkan lorong / batas pokok2 cili yang hijau untuk dipetik. Okay kata kami berdua..Tapi sebelum tue dia menunjukkan cara memetik cili, bergantung pada saiz, dan kualiti. Sebarang cili yang rosak harus dibuang..ALRIGHT BOS!.

Aku dan Apis bertinggung bertentangan (berhadapan) mengadap pohon2 cili, kami mula memetik..hurm, mungkin aku da biasa memetik cili kecil sewaktu di kampung (waktu kecil, aku menolong ibu menanam sayur, menjirus (air kolam ikan), membaja, memetik seterusnya menjual di sekitar rumah2 jiran dengan memikul bakul..) jadi jari jemariku agak pantas memetik cili besar, cuma bab nak melihat kualiti tue hancus skit. Sebab?? Hanya cili2 yang benar2 berkualiti sahaja dipilih. Walaupun cili itu ada bintik2 hitam atau warnanya tidak benar2 merah atau hijau (ade kekuningan sedikit) harus dibuang!! Hurmm..kalau kat Malaysia nie, semua nie kita masih anggap sebagai elok selagi tidak ditebuk ulat!!

Sekitar 8am-9am, matahari mula terik, 2 anak lelaki Malkit mula keluar ke sekolah, Isterinya keluar bekerja di pekan Mildura sebagai hair dresser. Aku dan Apis sibuk bekerja..sambil memetik cili, kami bernyanyi menghiburkan hati..Memetik cili tidak semudah yang disangka..kenapa?? Bertinggung / mencangkung menyebabkan pinggang kami berdua kebas!!! serius aku cuba mencubit belakangku..x rasa apa2..ahhh!!
ble tahan gak nie..bangun sebentar..berjalan2..kemudian duduk memetik cili semula. Tangan tidak memakai glove, jadi harus berhati2..najis2 anjing merata-rata..


Cili Hijau


Sekitar 1pm, Malkit menyuruh kami pulang terlebih dahulu kerana matahari sangat terik, okay..berjalan pulang..sambil tue memetik anggur..hehehe..tiba di caravan rumah kami..berehat sebentar di luar caravan (bawah pokok)..membersihkan diri mandi air sungai..Air di dalam botol mulai berkurangan, Apis ke rumah Mr Adnan mengambil air (menambah), ada satu tong besar di luar rumah Mr Adnan - bagi menadah air hujan. Jadi itulah air minuman kami selama kami disini..

                          
                                  Cowboy Malaya berehat lunch time..Kuda dah kene sembelih

Lunch roti disapu jem coklat, buah tomato dan anggur..amacam? tidur sebentar..bangun, bersiap untuk membanting tulang semula. Disini terdapat lebih kurang 100 batas sayur yang terdiri daripada Capsicum merah dan hijau, Terung bulat, Cili merah dan hijau besar, Cili2 kecil..satu lorong batas..erm..ada yang pendek (50 meter) dan ada yang panjang (100 meter). Manakala satu pokok cili besar boleh mengeluarkan lebih dari 100 cili, banyak giler!! Jadi satu pokok cili mengambil masa sekitar 10-15minit untuk dipetik..

Angin yang datang angin kering, bersama debu2..jadi aku menutup hidung dengan sapu tangan, memakai topi, bersama oakley cap ayam, baju? lengan panjang..tapi seriously aku tak berpeluh langsung..tapi yang x bestnya..Cuaca panas kering, hidung gua berdarah..sekitar 40 darjah celcius..

                              
                                              Nak dapat sebanyak nie, mau patah pinggang!!

Sekitar 7 malam, kami berhenti..memunggah bakul untuk dikumpulkan..8 malam tamat tugas..aku dah lupa berapa bakul yang dapat aku penuhi, hurm..sekitar 24 bakul kalau tak silap, Apis pula sekitar 17-19 bakul (aku agak)..jadi gaji aku pada hari pertama adalah 24 bakul  x AUD 2.50 = AUD60 atau dalam ringgit : RM192.


                                  
                                       Malkit, telefon supermarket..tanya mau cili ke tidak..


Berjalan pulang, bernyanyi..memetik anggur di kiri kanan jalan..Mandi..melepak di luar caravan..makan malam? masih sama..roti, tomato dan anggur..menyalakan rokok..menghirup udara malam sambil mengira bintang-bintang..hurmm..hari pertama sebagai pemetik sayur..

1001 Pengalaman selama 10 hari di negara orang. Jatuh dan bangun sendiri. Alhamdulillah..Terima Kasih Tuhan..Moga hari2 akan datang lebih indah dan menambahkan pengalaman seterusnya mematangkan!!


0 Response to "Day 10. Jan 24. 2012 : Mari Memetik Sayur."

Post a Comment